Lista potencjalnych błędow podczas przygotowania farb ceramicznych, malowania na maszynie rolowej, suszenia i hartowania

LISTA POTENCJALNYCH BŁĘDOW PODCZAS PRZYGOTOWANIA FARB CERAMICZNYCH, MALOWANIA NA MASZYNIE ROLOWEJ, SUSZENIA I HARTOWANIA

1. Mycie szyb przed malowaniem
Mycie szyb rozcieńczalnikami typu nitro powoduje brak przyczepności farby do podłoża podczas wyhartowania. Nie umycie zaś szyb zabrudzonych, tłustych może spowodować złe pokrycie szkła farbą, np. plamy itd.

2. Przygotowanie farby
Farbę należy wymieszać mikserem, zwracając uwagę, że często pigmenty, które mają rożny ciężar właściwy mogą opaść na dno wiadra lub wypłynąć na wierzch. Niejednokrotnie w farbie jest kilka pigmentów. Szczególnie należy zwrócić uwagę na wymieszanie farby na samym dnie i na złączeniach ścianki wiadra z dnem. Nieprawidłowe wymieszanie spowoduje:
a) zmianę koloru,
b) nie wtopienie się farby w szkło po wyhartowaniu (w przypadku, gdy fryta szklana będąca podstawowym bazowym surowcem będzie cięższa od pigmentów i wymaluje się szybę prawie samym pigmentem),
c) bardzo mocną przezierność (w przypadku, gdy fryta jest lżejsza od pigmentów i maluje się szybę ze zbyt dużą ilością tego surowca),
d) złe dobranie lepkości.
Przeciętnie dla farb kryjących stosuje się lepkość ok. 120 sekund w kubku Forda nr 6, dla farb satynowych 70-90 sekund (przy zastosowanie wału do satyn). Zaniżona lepkość może wpłynąć na zmianę koloru i zwiększy przezierność.
Podwyższenie lepkości spowoduje wzmocnione krycie farby, ale też może wpłynąć na estetykę nałożenia (mogą wystąpić bąbelki, kratery, widoczne linie od wału lub tzw. gwieździste niebo).


Po wymieszaniu pobrać tyle farby ile potrzeba, aby nie przechowywać farby rozrzedzonej (przy rzadkiej farbie szybciej następuje rozwarstwianie się farby)
Należy pamiętać, żeby pomiaru lepkości dokonywać w tej samej temperaturze farby (ok. 20-22 oC). Wraz z obniżeniem się temperatury lepkość będzie wzrastała (zimą, gdy farba jest chłodna i np. ma ok. 10 oC to lepkość potrafi wzrosnąć o ponad 100%). Odwrotnie będzie przy ocieplaniu farby.
Zastosowanie nieprawidłowego medium - w tym przypadku może nastąpić „zważenie się” farby, na pomalowanej powierzchni widoczne będą nakłucia przezroczyste, kratery i bąble. Aby farbę można było przechowywać długo należy po wykonaniu malowania zamknąć szczelnie wiadro i raz na jakiś czas (np. raz w miesiącu) wymieszać farbę. Farbę można rozrzedzić tym samym medium użytym do produkcji farby lub rozcieńczalnikiem (np. DPM, TPM) niemniej jednak zbyt mocne rozrzedzenie rozcieńczalnikiem spowoduje osłabienie przyczepności farby po procesie suszenia.

3. Malowanie na maszynie rolowej
a) złe ustawienie wału przed pracą
Przed pracą (a szczególnie, gdy był zmieniany wał) należy wypoziomować wał w stosunku do taśmy przesuwającej szkło. Odbywa to się najczęściej poprzez metodę „karteczek”. Złe ustawienie wału spowoduje, że szyba może zostać nieprawidłowo wymalowana (w zależności od tego, która strona jest bardziej pochylona). Mogą w tym wypadku wystąpić braki farby na szybie lub odwrotnie – zbyt gruba warstwa farby na części szyby – może to spowodować nawet pękanie farby.
b) nalewanie farby bezpośrednio na wały
Farba, która podczas malowania pracuje w cyklu przechodzącym przez filtr jest bardziej stabilna, ponieważ nie dochodzi do znacznego wzrostu temperatury oraz filtr wychwytuje wszelkie nieczystości, w tym zeschniętą farbę.
Aplikując farbę bezpośrednio na wał nie można jej oczyścić, a także kontrolować temperatury. Zbyt duża utrata lepkości może spowodować odejście od przyjętej na początku normy.
Proponujemy też po wymieszaniu farby a przed jej umieszczeniem do maszyny przepuszczenie jej przez sito (np. takie jak do kawy- sitko papierowe do expresu przepływowego lub sito od sitodruku itp.)
c) szybkość taśmociągu
Przeciętnie szybkość taśmociągu wynosi 2-5 m/min. Znaczne przyspieszenie taśmociągu może spowodować obniżenie jakości malowanego szkła. Przyśpieszenie wału gumowego wraz z taśmą (powinno być o tej samej szybkości) jest wskazane wtedy, gdy chcemy zwiększyć grubość nałożenia farby np. mamy w ustawieniach 130 g/m2 farby, a chcemy mieć np. 150g/m2
to możemy, albo opóźnić wał metalowy albo jeżeli już nie możemy bardziej opóźnić wału metalowego to przyśpieszmy wał gumowy wraz z taśmą podłogową (np. zwiększymy szybkość
z 3 m/min na 3,5 m/min wał gumowy i taśmę) Taśmociąg i wał gumowy powinny mieć tą samą szybkość.
Często gdy wał jest po regeneracji promień wału jest mniejszy niż był wcześniej. Dobrze jest wtedy zaopatrzyć się w przyrząd do pomiaru prędkości, aby zmierzyć szybkość wału i taśmociągu oraz ręcznie ustawić tę samą szybkość. Zbyt duża różnica w szybkości między wałem a taśmociągiem może spowodować nakładanie się grubszej warstwy farby na końcu szkła, a nawet zalewanie taśmy albo niedomalowywanie.
Regulowanie grubości nałożenia farby może być nie tylko poprzez szybkość wałów, ale także poprzez regulację szpary pomiędzy jednym a drugim wałem.
d) zużyty wał gumowy
Może on spowodować:
- nierównomierne nałożenie się farby na szkle,
- wytarcie się rowków gumowych spowoduje nieprawidłowe nałożenie farby. Najczęściej w takiej sytuacji celem estetycznego wykonania obniża się lepkość farby, co powoduje zwiększoną przezierność i w wyniku tego traci się prawidłowy kolor.
Należy pamiętać, żeby dla tego samego projektu, jeżeli chce się uzyskać powtarzalność koloru, powinno stosować się te same ustawienia dla maszyny rolowej, tak samo rozrzedzoną farbę oraz to samo szkło.
e) malowanie tą samą farbą na szkłach o rożnych grubościach i od rożnych producentów
Producent farby, jeżeli zamawiający nie określi grubości szkła, dopasowuje kolor farby przy grubości szkła 4 mm. Jako, że kolor w większości wypadków przy szkle płaskim oglądany jest poprzez szkło to należy przyjąć, że grubość szkła wpłynie na odcień farby (przyjmując, że szkło float ma w zależności od producenta bardziej lub mniej zielony odcień).
Aby nie popełnić błędu przy zamówieniu dobrze jest podać grubość szkła i producenta, względnie przysłać próbki szkła, aby producent farby wykonał u siebie próby. Nawet przy tej samej grubości szkła farba może się różnić, jeżeli będzie zastosowane szkło z rożnych fabryk. Gdy będzie stosowane do malowania szkło bezbarwne (np. Opti-white) należy bezwzględnie podać tą informację producentowi farby.
f) malowanie na szkle po niewłaściwej stronie (cynowej)
Przy szkle float wymalowanie szkła farbą na rożnych stronach spowoduje uzyskanie przy tym samym szkle rożnych efektów kolorystycznych. Najczęściej jest to widoczne przy jasnych kolorach (biały, beżowy, jasnoszary itd.). Różnice mogą być tak widoczne, że zamawiający szkło może być przekonany, że uzyskał szyby wymalowane rożną farbą. Jest to bardzo częsty błąd i konflikt z producentem farb, który sprzedając farbę przyjmuje, że producent szkła hartowanego
będąc profesjonalistą nałoży farbę na prawidłową stronę.

4. Suszenie szkła
Farby mogą być wykonane na rożnych mediach. PRINT-GLASS aktualnie produkuje farbę na sześciu mediach: ZK-18, ZK-19, MS-33, MS-337,MS-40 i MS-25. Najpopularniejszym medium jest MS-40. Jest to medium wolnoschnące. Używa się go, gdy Klient posiada tunel suszący. Farba na bazie tego medium dobrze wytrzymuje suszenie w wysokich temperaturach, nawet powyżej
200 oC. Nadaje się ono do suszenia w krótkich tunelach (np. cztero-metrowych), gdy temperatura jest od samego początku wysoka (np. 200 oC). Medium MS-33 jest zaprawiaczem szybkoschnącym. Wykorzystuje się go, gdy Klient kupujący farbę nie ma suszarni lub suszarnia pracuje w niskich
temperaturach (np. 60-80 oC). Nie zaleca się stosowania farby opartej o medium MS-33 przy tunelach krótkich, gdzie temperatura na wejściu jest bardzo wysoka (np. 200 oC). Może w tym wypadku wystąpić szok termiczny i popękanie farby. Farba prawidłowo wysuszona to taka, która po nawet mocnym tarciu ręką nie zejdzie z powierzchni szkła. Często zdarza się, że Klienci, którzy wysuszyli farbę tylko powierzchniowo (wysuszona jest na zewnątrz – w środku mokra) twierdzą, że farba nie ma przyczepności do szkła. Należy w takim przypadku zwiększyć temperaturę suszenia i/lub długość schnięcia.
Medium MS-337 jest zaprawiaczem o znacznej ilości suchej masy przez co jest bardzo odporny na tarcie i zadrapanie po tunelu suszącym (nadaje się nawet do transportu pomalowanego szkła i wysuszonego na duże odległości np. do pieca hartowniczego). Wadą jest to, że kolor biały przy pomiarze spektrofotometrem wymalowany farbą na medium MS337 jest minimalnie ciemniejszy niż przy zastosowaniu MS-40 lub MS-33.
Do malowania pistoletem najlepiej nadaje się medium MS-33 lub MS25.
Nie wysuszenie do końca farby może spowodować osadzenie się nalotu na szkle w piecu hartowniczym nawet od strony szkła (efekt ten można zniwelować poprzez umycie jeszcze raz szkła po hartowaniu).
W piecu hartowniczym nie należy mieszać szkieł malowanych farbą wodorozcieńczalną i farbą rozcieńczalnikową.

5. Hartowanie szkła
Należy zwrócić uwagę, żeby stosując farbę na jeden projekt pracować najlepiej na jednym piecu. Niejednokrotnie zdarza się, że produkując na kilku piecach szkło hartowane z nałożoną tą samą farbą uzyskuje się rożny odcień. Przy niektórych farbach (np. ciemnych – czarnych) jest to różnica nieznaczna, przy niektórych jest ona na tyle znaczna, że może wpłynąć na efekt estetyczny całości
(beżowy). Generalnie należy powiedzieć, że jeżeli daną partię produkujemy na jednym piecu hartowniczym to należy też stosować dokładnie te same parametry. Zmiana temperatury/czasu wypalania powoduje zmianę koloru i wybłyszczenie lub zmatowienie powierzchni farby. Przy zaniżeniu temperatury lub czasu może też wystąpić efekt „gwieździstego nieba” lub nieprawidłowa przyczepność farby do szkła (w skrajnych warunkach farba po wyhartowaniu może być zdrapana ostrym przyrządem, np. klucz, nóż).
PRZYCZYNY SCHODZENIA FARBY ZE SZKŁA PO HARTOWANIU
- źle dobrana temperatura lub czas w piecu hartowniczym,
- farba niedostosowana do hartowania (np. na fusing lub gięcie szkła),
- źle wymieszana farba podczas przygotowania do malowania,
- mycie szyb rozcieńczalnikiem typu nitro przy procesie przygotowania do malowania,
- rozcieńczenie farby medium rozcieńczalnikowym (nitro),
Jeżeli farba nie ma spełniać innych wymogów (np. farba antypoślizgowa, efekt satyny, matowości itd.) to po hartowaniu powinna być ona błyszcząca.
Jeżeli taka nie będzie, to oznacza to, że podczas procesu malowania lub hartowania popełniono jakieś błędy. Prosimy wtedy o przeanalizowanie poprawności procesu względnie najlepiej o skontaktowanie się z nami. Zawsze gdy sprzedajemy farbę to zostawiamy próbkę farby oraz próbkę farby na szkle. Może to pomóc znaleźć i wyeliminować błąd.